יום חמישי, 24 בינואר 2013

הלך על החינוך

היום בשיחה עם חברה פתאום הבנתי שאחת התוצאות הבעיתיות ביותר של הבחירות האלו עלולה להיות שהולך להיות לנו שר חינוך דיסלקט עם השכלה תיכונית בלבד וללא בגרות. 


 


אוקי, עכשיו אחרי שסיכמנו שאני מתנשאת ומגעילה, בואו תקשיבו לי רגע.


 


בחינוך הקיבוצי בו אני למדתי הדבר החשוב ביותר לבית הספר היה שכמה שיותר ילדים יהיו בעלי בגרות, או לפחות 12 שנות לימוד. לא משנה באיזה ציון ועם כמה ידע הם באמת יוצאים, העיקר שיהיה להם ביד סיכוי כלשהו לעתיד, שהרי ללא תעודת בגרות המקצוע היחידי בערך שהילד יציח להשיג הוא רתך. (למי שאין לו כוח לקרוא את הקישור, מה שיש שם זה כתבה על כך שיש מחסור עצום במקצועות טכניים כגון רתכים ונגרים מכיוון שהמקצועות האלה פשוט לא מושכים אנשים. נכון, כיום רתך יכול להרוויח המון עקב הביקוש, אבל מה אמא שלו תגיד לשכנים? "זה לא ככה, הוא מרוויח ממש הרבה, והוא גם נהנה מהעבודה. והוא ממש מוכשר, הוא בעצמו התקין לנו את השער לחניה, עבודה שעולה כמה אלפים" וכל השכנים ינידו בראשם ויחיכו חיוך של השתתפות בצער). 


בוודאי תחשבו שזה מבורך. בעיקר אם אתם הורים לילד שמתקשה בלימודים וללא מאבק של כל המורים הוא עלול ליפול מבית הספר ולהפוך, חס וחלילה, לרתך. או בעל מקצוע פשוט אחר. מזל שיש מי שנאבק עליו.


אבל בואו תחשבו רגע לא על הילד שמתקשה, אלא על הילד שדווקא מסתדר. זה שיעשה בגרות 3 יחידות ויוציא שם 99 בלי שום בעיה. זה שאפילו יקח מגמה מורחבת לבגרות, היסטוריה למשל. ואחרי הצבא הוא ילך ללמוד מדעי הדשא במכללת שקר כלשהו כי זה הדבר היחיד שהוא יכול להתקבל אליו בלי ללמוד במכינה כי הרי כל התיכון הוא לא באמת למד, כמה צריך ללמוד בשביל 3 יחידות, מה קרה שדווקא עכשיו הוא יתחיל? אולי אם בתיכון המחנכת שלו היתה מחליטה להשקיע בו ולשכנע אותו שהוא יכול יותר, אולי אם המורים היו מנסים ללמד אותו איך ללמוד, הוא היה מצליח להוציא בגרות 5 יחידות מתמטיקה, לא בציון 99 אלא ב80 אבל לפחות 5 יחידות ואולי אפילו היה לוקח מגמה כזו שגם מוכרת באוניברסיטאות, למשל פיזיקה או כימיה, הוא היה מצליח להתקבל לאוניברסיטה ואולי אפילו להגיע למחקר ולגלות עולמות חדשים. אבל למחכנת שלו אין זמן אליו, יש לה עוד 10 תלמידים בעלי סיכוי נמוך והיא צריכה להאבק עליהם. עליו לא צריך להאבק, הוא יסתדר בעצמו. ולמורים גם אין זמן ללמד אותו כישורים דרושים לחיים, הם עסוקים בלהתמודד עם כל אותם תלמידים שלא רוצים ללמוד, שהרי להכשיל אותם זה לא בא בחשבון, זה יפגע להם בעתיד. ולילד הזה הרי אין בעיה אם העתיד, הוא את הבגרות שלו יוציא. רתך הוא לא יהיה, ברוך השם. 


כל התיכון שלי היה כזה. בשיעורי מתמטיקה כל השכבה חולקה ל5 קבוצות: 2 קבוצות ל-3 יחידות, 2 קבוצות לאולי יצליחו להגיע ל-3 יחידות וקבוצה אחת ל5, 4 ו3 עם סיכוי ל-4. בפעם הראשונה שהחליטו לחלק תעודות הצטיינות (השם ישמור, מה פתאום הצטיינות בחינוך הקיבוצי, הרי כולם שווים, איך יתכן שחלק מצטיינים וחלק לא) בטפשותי הנחתי שהנה סוף סוף גם החזקים יותר יקבלו הכרה. תארו לכם איך זה הרגיש כשבשכבה שלי קיבל את ההצטינות אחד שהצליח השנה לעוף מהכיתה רק פעמיים ולא 10 כמו בשנה שעברה.


אני לא ההוא שדווקא מסתדר, אני לא היתי צריכה את הדחיפה, להיפך. דווקא ההרגשה שלאף אחד לא ממש משנה כמה אני אצליח גרמה לי לעשות לכולם דווקא ולהצליח למרות חוסר התמיכה מהמערכת. אח שלי היה התלמיד ההוא. עשה חיים כל התיכון, הוציא בגרות רק כדי שאמא תפסיק להציק לו. למזלו יש לו ראש ויכולת ללמוד, יכולת שהוא בוודאי לא רכש בבית הספר, כנראה מהבית, ואחרי חודשים של חרישה יסודית הוא הצליח להפציץ בפסיכומטרי, מה שאפשר לו להתקבל למסלול לימודים מספיק דומה למה שהוא רצה במקור.


 


נכון, צריך לעזור לתלמידים החלשים, צריך לאפשר להם עתיד של פרנסה בכבוד. אבל צריך לזכור שגם רתך מתפרנס בכבוד וגם מקצוע שאינו דורש תואר אקדמי הוא מקצוע מכובד. יש היום בארץ מספר נמוך של בתי ספר טכנולוגיים.  סיבה אחת לכך היא כפי שציינתי בהתחלה שמקצועות טכנולוגיים פשוט לא נתפסים כמושכים. סיבה נוספת היא שאנשים רואים בזה אפליה- ילד שילך ללמוד בבית ספר מקצועי לא יוכל לעשות תואר אקדמי ואולי אפילו לא בגרות וכך בעצם הוא נידון לעתיד של בעל מקצוע ומי רוצה עתיד כזה לילד שלו.  


מהצד השני, אסור על הדרך לזרוק את החזקים, את אלה שיכולים להסתדר בעצמם אבל יסתדרו הרבה יותר טוב עם עזרה. את אלה שיכולים להגיע למצויינות אם רק יהיה מי שידחוף אותם, למרות שגם בלי דחיפה הם לא יפלו נמוך מדי.


מה שיאיר לפיד רוצה במצע שלו זה להוריד את הרמה של הבגרויות כדי שיותר אנשים יוכלו להגיע לרמה הזו. מצויין לחלשים. אסון למצויינות.


 


ושאלה לסיום: מה תגיד אמא ששולחת את הילד לבית הספר כשהילד ישאל "אם לשר החינוך אין תעודת בגרות, למה אני צריך אחת?"


 


 


טוב נו, עוד שאלה. כשאתם רואים את הפרצוף הזחוח הזה:





לא בא לכם להעיף לו סטירה?

12 תגובות:

  1. אני לא יכול שלא להסכים איתך.
    אחי כזה, ללא תעודת בגרות וללא 12 שנות לימוד אבל מה? יש לו ידיים והוא יודע איך להשתמש בהן.
    אין לי ספק שברגע שיתאפס על עצמו ויבין שהוא מסוגל להתפרנס מהכישורים שלו, הוא יגיע רחוק.
    עוד נקודה למחשבה - היום כשלילד יש קצת קוצים בתחת מיד יוצאים בהצהרות של "מסכן יש לו הפרעות קשב וריכוז", שולחים אותו לאבחון ודוחפים לו ריטלין.
    הופכים את הילד לזומבי והוא מאבד כל טיפת יצירתיות. אני לא חושב שכולם צריכים לשבת על התחת ולשנן נוסחאות במתמטיקה. אולי זה האידיאל אבל קורה משהו דומה למה שאת מתארת, אנשים מסיימים את התיכון עם תעודת בגרות מביכה.
    יש הרבה מה להגיד על מערכת החינוך בארץ והחלון תגובות הזה לא מכיל מספיק תווים לזה.
    ועם פרצוף כזה? בהחלט לא יזיקו לו שתי שטוזות פליק פלאק.

    השבמחק
  2. אני דווקא לא מסכימה איתך.
    אני לא חושבת שתעודת בגרות (או תואר אוניברסיטאי לצורך העניין) יכולה בכל המקרים לייצג את האדם ואת כישוריו. יש אנשים עם אינטליגנציה גבוהה ואינטליגנציה רגשית וגם יכולות וכשרונות עשייה שלא הסתדרו במערכת החינוך המרובעת והמקובעת. דווקא בתור אחת שהצטיינה בתיכון ואחר כך אני יכולה מאד להתחבר למישהו שהצליח יפה מאד עד כה ונראה מבטיח להמשך למרות המחסור בתנאים הבסיסיים הללו. וממה ששמעתי הבקר - הוא בכלל מתכנן לבקש את תיק החינוך עבור מישהו אחר ברשימה שלו!!! נראה לי שיאיר לפיד מכיר בחוזקותיו אבל גם בחולשותיו וצריך לתת לו קצת קרדיט

    השבמחק
  3. זה מה שניסיתי להגיד, שהמטרה שלכולם תהיה תעודת בגרות היא לא המטרה הנכונה בהכרח. יש אנשים שלא מתאימה להם המסגרת הזו של לימוד לבגויות ובמקום להפוך את הבגרות לקלה יותר כדי שגם הם יצליחו (מתוך המצע של לפיד- צמצום הבגרויות) צריך לאפשר להם מסגרות אחרות שיעזרו להם להצליח.
    מהקמפיין שלו נשמע שהוא רוצה את החינוך לעצמו ומכל הטורים שלו בעיתון נשמע שהוא יודע בדיוק מה צריך לעשות. אם הוא מתכוון לתת את התיק למישהו אחר אז בהחלט יכול להיות שאני טועה והעתיד לא שחור.

    השבמחק
  4. מערכת החינוך בארץ באמת זקוקה לטיפול משמעותי. כולל עידוד למצויינות, חינוך טכנולוגי, השקעה בתלמידים החלשים והחזקים ביחד ועוד.
    גם יאיר לפיד חושב שצריך לשנות דברים, אני רק לא מסכימה איתו על הכיוון אליו צריך לשנות.

    השבמחק
  5. אה, עכשיו הבנתי אותך! 
    משום מה לא נראה באופק שמערכת החינוך מתאימה את עצמה ל"ילדים החדשים" - אבל לא נותר אלא לשמור על אופטימיות זהירה

    השבמחק
  6. מערכת החינוך?
    אין דבר כזה בישראל
    יש את מערכת האי-חינוך כי המערכת הישנה פשטה את הרגל לפני שנים רבות

    השבמחק
  7. אני מבין שלא הצבעת לו:)
    מה עם זה ששס מקימה בסבסוד של כולנו לא מעט בתי ספר שלא מלמדים שם אפילו מקצועות ליבה?
    לא יודע אם את מכירה את TED, אבל יש שם לא מעט התייחסות לנושא החינוך בעולם...

    השבמחק
  8. תמיד יכול להיות יותר גרוע...

    השבמחק
  9. אני חושבת שלהגיד שש"ס יותר גרוע זה להגיד את המובן מאליו. נקודת תקווה מהכוח שלפיד קיבל זה שיש סיכוי לנתניהו להקים ממשלה איתו במקום עם ש"ס. אבל בכל זאת, שיתן את החינוך למישהו אחר מהמפלגה שלו.

    השבמחק
  10. זה לא מנחם אותי שהרע עוד לפנינו

    השבמחק
  11. עזבי את זה, ראית את הראיון שלו בעובדה?
    המגלומניה הזאת מפחידה אותי לא מעט...
    בכל מקרה הבעיה איתי היא שאני "שמאלן קפיטליסט חברתי" אבל דיי "ימיני ביטחוניסט לאומני ציוני" מנגד...כל הקשקוש הזה נועד להגיד שאין מפלגה שאני מתחבר אליה אבל לדעתי שרים שלוקחים תיק מסוים - עדיף שיבואו מעולם הזה.

    השבמחק
  12. אני בכלל בעד שחוק הנורווגי שמונע משר להיות גם חבר כנסת. ואפילו עדיף שבמשרדים החשובים השר בכלל לא יגיע מאף מפלגה אלא מרקע מתאים, דוגמת דניאל פרידמן

    השבמחק