יום ראשון, 13 בנובמבר 2011

רופאים טפשים

על מנת לא להדאיג אף אחד פה אני אקדים ואומר שהכל אצלי בסדר, שום בעיה. תזכרו את זה בזמן שאתם קוראים את השורות הבאות.


 


תקציר הפרקים הקודמים: הופיע לי משהו כזה בזרוע ועוד אחד בברך. רופאת עור ותיקה ויוצאת ברית המועצות (כן, אני גזענית) שהסתכלה על המשהואים האלה אבחנה אותם כדרמוטופיברומה שזה בתרגום לעברית משהו לא מזיק לחלוטין שאם אני רוצה אפשר להוריד אותו מטעמי אסתטיקה. נתנה לי הפניה לרופא כירורג פלסטי. רופאה כירורגית פלסטית (להלן רכ"פ) צעירה בימים שרק אתמול עברה מבחני הסמכה הסתכלה על ההפניה, התסכלה על המשהואים והחליטה שזה לא נראה לה כמו דרמוססאמק. היא הביאה ילדון נוסף עם חלוק רופאים שהצטרף לדעתה ואמר שכדאי להסיר את שניהם כדי לברר מה הם.


 


אז נקבע לי ניתוח להיום אחרי הצהרים. ניתוח זה מילה קצת מפחידה ביחס למשהו שנמשך 5 דקות בהרדמה מקומית, לכן נקרא לו ניתוחון.


בבוקר עשיתי משהו ממש מטופש והחלטתי לבדוק מה זה בדיוק האבחנה הזו שהרכ"פ ילדה רשמה לי. אני מפגרת. רופאת עור עם נסיון שכנראה ראתה דבר או שניים בחיים וכנראה למדה במקום שבו היו יורים בה אם היא היתה נותנת אבחנה מוטעית אמרה לי שהכל נראה בסדר אבל אני בכל זאת מתעקשת לבדוק מה אומרת אותה ילדונת שרק שלשום למדה לאיית את המילה דרמוזזזובי והדבר הכי חשוב שהיא למדה בתואר זה איך לכסות את התחת בצורה הטובה ביותר. אז זה השורה הראשונה בויקיפדיה:   


קרצינומה של תאי בסיסאנגלית: Basal cell carcinoma או BCC) היא הסוג השכיח ביותר של סרטן העור המתפתח - ככל קרצינומה - בשכבת האפיתל של העור.


יופי. למה זה היה טוב? עכשיו סתם באו לי כל מיני מחשבות גרועות. וזה לא שלרגע חשבתי שיש סיבה לחשוב שהיא צודקת אבל הזמזום הזה באחורי הראש שבא ביחד עם המילה סרטן לא עזב אותי. רופאים מטומטמים. קצת אחריות, את זה לא מלמדים אותם בלימודי רפואה? לא כותבים למישהו משהו שמזכיר סרטן על טופס ההפניה רק בגלל שאת לא יודעת מה את רואה.


ברגע שהרופא האמיתי (יוצא ברית המועצות גם כן, צירוף מקרים) ראה את המשהואים הוא אישר את הקביעה של הרופאה המקורית. האבחנה היתה יותר חד משמעית אחרי ששני הדרמוטומשהו הוצאו החוצה והכל נרגע. עם כל הכבוד לרופאים ולעבודה החשובה שלהם, לא הייתי מתנגדת שהצעירים שביניהם ישלחו לחינוך מחדש, משהו סטייל ברית המועצות.


 


מרשים הצורה שבה הרופא שגם יודע להיות רופא תקתק מנותחים כמו בפס יצור. אחד נכנס, אחד יוצא ונשלח להמתנה אצל האח. רק אני עשיתי קצת בעיות כשמשום מה שתי מנות של חומר הרדמה לא הספיקו ואני ממש הרגשתי איך הוא חותך לי את הברך. בנוסף לזה האורות שלו שהיו מכוונים ישר אלי התחילו לטגן אותי וכנראה שהזעתי בצורה די רצינית ואולי אפילו הפכתי לבנה כי בסוף הניתוח הרופא עוזר פשוט השכיב אותי על מיטה עם רגליים למעלה והורה לי לא לקום עד שאני אקבל הוראה ממנו.


 


לסיכום הסיפור, אסור לתת לרופאים צעירים לדבר עם חולים עד שהם יצברו מספיק נסיון וילמדו לא לזרוק אבחנות מופרכות לאוויר או לפחות עד שהם ילמדו לדבר רוסית שוטפת.


(הבהרה: אין לי שום שורשים רוסיים. זה סתם גזענות נרכשת).


 


 

6 תגובות:

  1. תכלס, יצאת תומכת יוצאי-בריה"מ-לשעבר. לאור זה שהרופאים הישראלים הצברים יצאו פארשים (לפחות הילדון היה חתיך?).
    הידד לדרמוסססאמק הלא מזיק!!

    השבמחק
  2. תיכף תגידי שאני אוהבת רוסים. האמת זה נכון, רק שמשום מה הם לא מתים עלי. כנראה גם הם מעדיפים רוסיות ע"פ מוצאים אחרים.
    והילדון היה סתם ילדון, לא משהו להתלהב ממנו, יותר להתעצבן שיתן לי כבר הפניה כי אני מאחרת לישיבה

    השבמחק
  3. אם זה רק BCC שפר גורלך כי רק לעיתים נדירות זה שולח גרורות ויכול לגרום ר"ל למוות
    לי הורידו 3 נקודות שהיו תחילתה של מלנומה. למזלי גיליתי את זה בשלב מספיק מוקדם.

    השבמחק
  4. לא יודעת מה להגיד על זה, שהיא בחרה להשתמש במושג מורכב ומפוצץ שרק בנאדם שבקיא במונחים או לחילופין משהו שמכיר משהו שיש לו את זה ידע ויבין. במקום להסביר לך במה בדיוק מדובר. מה שכן אין ספק שהיא חסכה לך מתח נפשי, לפחות ניסתה. מה לעשות שהאינטואיציות שלך הרגישו שיש משהו שם שהיא מסתירה... ואני תמיד מעדיפה לדעת מאשר לא, תלוי מתי.

    אז איך את מרגישה עכשיו? לקחת ימי מחלה?

    השבמחק
  5. רק מראה לך כמה זה חשוב ללכת לבדיקות המעיקות האלה.

    השבמחק
  6. היא לא היתה צריכה להסביר שום דבר, היא היתה צריכה לקבל את הקביעה של רופאת עור אמיתית שאומרת שהכל בסדר אבל ליתר בטחון כדאי לבדוק. אם היתה בעיה היא היתה מתגלה בכל מקרה אחרי הניתוח, אין צורך להלחיץ אנשים שלא לצורך.

    איזה ימי מחלה? אחרי הניתוח התלבטתי אם לחזור לעבודה אבל החלטתי שעקב העובדה שכבר יש לי אישור ביקור במרפאה ביד (כזה שאפשר לקבל עליו שעות העדרות) זה יהיה בזבוז לא להשתמש בו. עכשיו עדיין כואב לי בברך.

    השבמחק