יום שלישי, 13 במאי 2014

Mrs. one בשבילכם

מאחר והתחתנתי עם האחד והיחיד, the only one, שיניתי את שם משפחתי והחל מהיום באופן רשמי לפי מרשם אוכלוסין אני just another one. כן כן, אני לא just me-one והוא לא מר the me-one, אנחנו שנינו משפחת וואן. ככה ויתרתי על שם משפחתי ואימצתי את השם שלו. איזה חוסר פמיניזם, איזו בגידה באחיותי למאבק.

חבר טען, בהקבלה לגברים וחולצות ורודות, שרק פמינסטיות שבטוחות בפמיניסטיות שלהן מקבלות את שם המשפחה של הגבר. ודרך אגב, גבר אמיתי לא יודע מה צבע החולצה שלו. 
צחוק בצד, יש בזה מן האמת. כאשר אישה מצרפת את שם המשפחה של הבעל לזה שלה היא מצהירה לעולם שהיא עצמאית, היא לא מוותרת על מי שהיא היתה רק בגלל שהיא התחתנה, היא לוקחת את העבר שלה איתה כמו זנב לכל מקום. גבר שמצרף את שם משפחתה של אשתו לזה שלו מצהיר לעולם שהוא גבר מודרני, מתקדם, הוא מאמין בשוויון ועוזר בכל עבודות הבית. דרך אגב, אם מישהו לא מבין מה הבעיה במשפט הקודם תנסו לדמיין שאישה אומרת אני מאמינה בשוויון ועוזרת בכל עבודות הבית. הצירוף הזה הוא עלה תאנה לעובדה שבואו נודה על האמת, לרגע אחד הגבר לא חשב שאולי הוא זה שצריך לשנות את שם המשפחה.

רוצים לדעת  מה זה שוויון אמיתי? ששני בני הזוג יוצאים מהמשפחה הישנה שלהם ומקימים משפחה חדשה עם שם חדש. כל אחד מוותר על חלק קטן מהעצמי הישן שלו כדי ליצור עצמי חדש משותף שנבחר יחד. אמנם לא כל מי שהם פוגשים יודע מיד שהם זוג מתקדם ושוויוני אבל מי שבטוח בעמדות שלו לא צריך להצהיר עליהן בראש חוצות.

אז למה לא שינינו שנינו את שם המשפחה? כי יש דברים שהם יותר חשובים משם. לי אין יותר מדי סנטימנטים לשם משפחה שלי שקיים דור אחד בדיוק בעוד שהוא מרגיש שיש לשם משמעות, יש לו שושלת וסיפור (נאצים וכאלה) והמשכיות וכל הדברים האלה שגברים רגשניים לגביהם. לא אכפת לו להיות אדון מי-וואן, למרות שזה נשמע יפני, ואם זה ממש חשוב לי הוא מוכן לדבר על שם אחר. אבל אתם יודעים מה? זה לא ממש חשוב לי. אני לא צריכה את ההישג הזה, לדעת שאני כופפתי אותו, שבשם השוויון גרמתי לו למשהו שהוא לא רצה רק כדי לדעת שהוא באמת מתחשב בי. אני אולי לא בטוחה בפמיניסטיות שלי כמו שההוא אמר בהתחלה, אבל אני בטוחה בבחירה שלי ואני בטוחה שכשמשהו יהיה באמת חשוב לי, הוא יתחשב, כמו שאני מתחשבת במה שחשוב לו.

שוויון אמיתי זה נחמד על הנייר (או מסך המחשב לעניינינו) אבל התחשבות הדדית שבאה ממקום של אכפתיות, זה חשוב באמת. 



אז זהו, אין יותר just another me, מעכשיו זה Mrs. one, אתם יכולים לקרוא לי גברת #1


14 תגובות:

  1. מזל טוב!
    לנו לקח די הרבה זמן להתעסק עם זה, מטעמי לו"ז - וגם אצלנו אשתי החליפה את השם שלה לשלי.
    אגב, עדכנת גם בדרכון? מסתבר שהם רק מוסיפים מדבקה שכתוב בה שהשם הוחלף באופן חוקי ל - X. מוזר מאוד.
    ועוד משהו מוזר - אני מניח שהחלפת תעודת זהות ממש. שמת לב שיש לה תוקף עכשיו? קורים דברים מוזרים במשרד הפנים, מסתבר.

    השבמחק
  2. אם לא היית מחליפה המדינה הייתה מחליפה עבורך. ככה זה. מכיוון שרציתי להוסיף (יש לי סנטימנטים וסיפור:-)וחוץ מזה הייתי סטודנטית וזה עשה בעיות במבחנים...) הייתי צריכה לגשת ולשנות. וזה היה סיפור כי הם כבר שינו לי. וזה היה שינוי שני בחצי שנה או איזה סעיף חוק הזוי אחר. והייתי צריכה אישור מיוחד. אבל היום, כשיש ילדים, יותר מתאים לי להיות כמוהם מאשר להיות אחרת. בהצלחה לך גברת 1#. שתצרו ביחיד מליוני זכרונות משפחתיים חדשים ונפלאים:-)

    השבמחק
  3. ניסיתי לעשות את העניין בבת אחת, כמו להוריד פלסטר. שיניתי בעבודה ובמשרד הפנים וטופס מוטבים ו101 הכל ביחד. רק הבנק חסר. 
    לא שמתי לב שיש תוקף לתעודת זהות אבל הספח לתעודה מודפס מוזר, עכשיו הוא גדול מדי ואי אפשר לשים אותו ביחד עם התעודה ככה שיראו את כל הפרטים אז אם אני צריכה צילום של תעודת זהות עם ספח אני צריכה להוציא אותו ולצלם בנפרד. 
    אבל לפחות הם היו יעילים יחסית לפעם קודמת שהיתי צריכה להוציא תעודת זהות כי חשבתי שאיבדתי את הישנה (כמובן שמצאתי אותה שבוע אחרי, וזה אחרי שחיפשתי במשך חצי שנה). הפעם הינו בתור רק שעה והפקידה הוציאה את התעודות על המקום ומסתבר שבכלל לא הינו צריכים את כל הטופסיאדה שמילאנו. 

    השבמחק
  4. אני חושבת שהיום זה כבר לא אוטומאטי. כנראה שהם שינו את זה אחרי שכמה נשים התעצבנו עליהם. עכשיו גם לא מספיק לבקש בדואר, צריך להתייצב פיזית במשרד הפנים ולהצהיר שזה באמת אני ואני באמת רוצה לשנות את שם המשפחה. 
    תודה על האיחולים :)

    השבמחק
  5. נראה לי הכי הוגן ששני  אנשים משנים את שם המשפחה שלהם

    מעולם לא חשבתי ברצינות על חתונה
    כך שאישית לא יצא לי לחשוב על זה לעומק
    מה שכן את השם משפחה שלי אני לא ממש אוהבת
    הוא דיי גלותי, ורוב האנשים לא הוגים אותו נכון גם ככה

    השבמחק
  6. כשהתחתנתי צירפתי את שם המשפחה שלו לשלי (כך ששלי ראשון) אבל אחרי ששי-לי נולדה וויתרתי על שלי.

    להגיד שאני מתחרטת? לא.
    אני לא מרגישה שוויתרתי על חלק מעצמי כי שיניתי שם משפחה, כמו שאמובטלת אמרה, עכשיו אני שמחה להיות כמוה ולא שונה ממנה (משי-לי כן? ;)) 

    חוצמזה, כולה שם משפחה.
    אני עדיין פמיניסטית/שובניסטית בטירוף.

    השבמחק
  7. כן, הסיפור עם הטפסים סתם מעצבן. אחרי שישבנו ומילאנו הכל מסתבר שבכלל לא צריך. רק תמונה ותעודת נישואין.
    עכשיו כשאת אומרת את זה, כנראה שגם אנחנו צריכים לטפל בבנק בהזדמנות.

    השבמחק
  8. יפה לכם! זו באמת סוגייה מורכבת, היום יותר מאשר בזמני (לפני 35 שנים... )
    אני מעולם לא אהבתי את שם משפחתי, שגם קשה להיגוי, ואחי בכלל עיברת את שמו כבר בגיל 16, אז לא היתה לי בעייה לאמץ את זה של בעלי (משם אשכנזי גלותי אחד לשני), מה גם שכמו אצל הבחור שלך, גם במשפחה של בעלי יש היסטוריה ושורשים והם שבט ממש - אז נוח וקל היה להצטרף פשוט.
    מזל טוב מיסטר אנד מיסיס וואן 

    השבמחק
  9. אצלי דוקא השם הישן ישראלי ויפה לדעתי והשם החדש שומעים שהוא גלותי ולרוב לא כותבים אותו נכון. אבל בשביל מי שאוהבים מתפשרים. 

    השבמחק
  10. פמיניסטית שוביניסטית זה השילוב הכי מוצלח :)
    אני לא מבינה את האמהות ששומרות את השם הישן ולא אכפת להן שלבעלן ולילדים יש שם אחר. מה הופך אנשים למשפחה אם הם לא חולקים אותו שם משפחה?

    השבמחק
  11. ההורים שלי לפני 32 שנה הלכו על שם חדש, ככה שהרעיון לא כזה חדשני. ובכל זאת אמא שלי ניסתה לשכנע אותי לשמור על השם הקודם. בכל זאת הזמנים משתנים. 

    השבמחק
  12. בדיוק!

    אבל כמו שכתבת את הפסקה הראשונה שלך.
    מתוך "איבוד עצמי" או מתוך פמיניסטיות.

    למרות שאני תמיד אדגול בהגדרות שונות לפמיניסטיות/שובניסטיות:
    פמיניסטית: אישה שיודעת את תפקידה בחיים, יודעת מה היא שווה ולא תתנגד לזה.
    שובניסט: גבר שיודע מה תפקידו בחיי המשפחה.

    שני התפקידים האילו במשפחה מתחברים לאחד: האישה עושה את תפקידה והגבר עוזר לה במה שהוא יכול.
    "אישה בונה, אישה הורסת" האישה היא הכל במשפחה וגבר שובניסט יודה בזה (בעלי מודה בזה כל יום זה מה שהופך אותו לגבר שאני אוהבת, מעריצה ומעריכה. ולמרות שהוא מעצבן אותי הוא עדיין שובניסט טהור)

    השבמחק