יום שבת, 4 ביוני 2011

שאלה למחשבה

 נפתח בבדיחה
שלושה מורים שוחחו בשעת לילה מאוחרת בבית המדרש. לפתע הואר המקום באור נגוהות ומלאך ירד אל החדר. הוא קרב אל המורה הקשיש ואמר לו "בשל מסירותך הרבה ניתנה לך הזכות לקבל אחת משלוש משאלות- תבונה אינסופית, יופי נעורים או ממון רב. בחר." המורה לא היסס לרגע וביקש את התבונה. המלאך נגע במצחו ונעלם. שני המורים האחרים קרבו אליו ביראה וביקשו ממנו לומר דבר חוכמה. המורה פנה אליהם במבט חולמני ואמר "הייתי צריך לבקש ת'כסף".
הבדיחה הזו לקוחה מהספר "מסע אל ממלכות פנימיות הדרך אל בריאות שיש בה שמחת חיים" כותרת משנה שנפלה בעריכה "עוד דרך להוציא כסף מאנשים טפשים". דודה שלי הביאה לי את הספר הזה במתנה ומכיוון שאני עובדת כרגע על לא להגיד לאנשים דברים לא נחמדים בפרצוף נמנעתי מלהביע עליו את דעתי ואף קראתי כמה עמודים רק כדי שאני אוכל להגיד בכנות שהתחלתי לקרוא אותו. במשך הקריאה מה שעבר לי בראש היה "בולשיט, בולשיט, רגע, נראה כאילו יש פה נקודה, לא, בולשיט. עכשיו היא סותרת עת עצמה עם עוד בולשיט. איזה יופי, עוד בולשיט." אני חושבת שהבנתם שלא מצאתי יותר מדי דברי חוכמה בספר. אבל אז המחברת באה עם בדיחה שלא קשורה בשיט לנושא הפרק, סתם כדי לשעשע. ודווקא הבדיחה הזו גרמה לי לחשוב.


 


מה אני הייתי מבקשת?
תבונה אינסופית? אמר קהלת החכם באדם "כִּי בְּרֹב חָכְמָה, רָב-כָּעַס; וְיוֹסִיף דַּעַת, יוֹסִיף מַכְאוֹב." (א. יח).רוצה לומר ככל שאדם יותר חכם ככה הוא יודע כמה כולם סביבו טפשים וזה כואב. או אם לנסח את זה בדרך אחרת, יש קללה בלהיות יותר חכם מכולם.


אני מכירה כמה אנשים שיש להם יותר מדי ידע בראש ואין להם מה לעשות איתו אז הם פשוט מחפשים כל הזדמנות לשפוך אותו על הקרובים להם. זה הופך אותם לאנשים מעצבנים. וגם יהירים. בתקופה שאני גרתי בקיבוץ היתה לי הרגשה שאני יותר חכמה מכול האנשים סביבי (אני לא בטוחה שהיא לא היתה נכונה). בתקופה הזו הייתי בנאדם מאד יהיר. אחד הדברים הכי קשים לי בטכניון היה שכבר לא הייתי מעל כולם. אמנם הייתי טובה אבל לא הכי טובה. זה קצת הרגיע אותי והיום כשאני עובדת בצוות שמורכב מהמהנדסים הכי טובים שיש (יחי הצניעות) וביניהם אני מרגישה שאני מפשוטי העם זה הופך אותי ליותר ענווה ויותר סובלנית גם כלפי אנשים רגילים. אני מאמינה שאני בנאדם יותר טוב היום ממה שהייתי פעם (תתעלמו ממה שכתבתי על בספר בהתחלה, זה לא נחשב). לא הייתי רוצה את הגאוותנות שבאה עם תבונה אינסופית.
האם ידע אינסופי זה דבר טוב?  למה בנאדם צריך ידע אינסופי, בעיקר כיום כשיש גוגל. ידע רק לשם ידע הוא סוג של בזבוז, הוא חסר טעם וכפי שכבר כתבתי אין לאנשים משהו טוב לעשות איתו. ידע הוא טוב כשאפשר להפיק ממנו תועלת, להשתמש בו או ללמוד ממנו. בנוסף, ידע אינסופי אומר שכבר לא נשאר מה ללמוד. חלק ממהות החיים הוא ללמוד דברים חדשים. אני מאמינה שהיום שבו אני אדע כל מה שצריך בשביל לעשות את העבודה שלי זה יהיה היום שבו אני אתחיל לחפש עבודה אחרת (אם לא לפני זה בגלל תנאים). אחד הדברים היותר מספקים בשבילי הוא ללמוד ולהתאמץ ולחפש את התשובה לבעיה שאני צריכה להתמודד איתה. המאמץ שבחיפוש אחר הפתרון חשוב לי הרבה יותר מהפתרון עצמו. לדעת הכל אומר לדלג על האתגר ישר לתשובה הלא מעניינת. נקסט


 


ממון רב?  מַרְבֶּה נְכָסִים – מַרְבֶּה דְּאָגָה (משנה, אבות ב ז). אני לא צריכה ממון רב. אני צריכה ממון שיספיק לי לחיים ברמה מספקת +. אני רוצה את היכולת לספק את כל הצרכים שלי ברמה טובה אבל לא להוציא בלי לחשוב. אני רוצה להרשות לעצמי מדי פעם מותרות, אני רוצה את הפינוק שבלהחזיק ליסינג, אני רוצה לנסוע פעם בשנה לחופש, אבל אני רוצה לזכור שאלה מותרות. אני רוצה לזכור שחופשה עולה לי חודש משכורת ולכן אני אתכנן אותה היטב ואהנה מכל רגע. אם חס וחלילה יהיו לי ילדים יום אחד אני רוצה להיות מסוגלת לתת להם כל מה שהם צריכים ברמה הכי טובה. אני לא רוצה לתת להם כל מה שהם רוצים, רק מה שאני מאמינה שבאמת יגרום להם לאושר. אני רוצה שהם ידעו להעריך מה שיש להם ולא יקחו את זה כמובן מאליו. אני רוצה לזכור תמיד להעריך את מה שיש לי ולא לקחת את זה כמובן מאליו. אני רוצה להנות מכסף שהורווח בעבודה קשה ולדעת שזה מגיע לי כי הרווחתי את הכסף הזה בעבודה קשה ולכן אני יכולה להנות ממנו בלב שלם.


בנוסף, כסף אכן גורר איתו דאגות. ככל שיש יותר כסף יהיו יותר אנשים שינסו לקחת אותו ולנצל אותי. יהיה לי יותר קשה לדעת מי רוצה בטובתי ומי רוצה בכספי. גם כסף גורר יהירות. ופזרנות. ככל שיש יותר רוצים יותר ולכן אף פעם אין מספיק. מְתוּקָה שְׁנַת הָעֹבֵד, אִם-מְעַט וְאִם-הַרְבֵּה יֹאכֵל; וְהַשָּׂבָע, לֶעָשִׁיראֵינֶנּוּ מַנִּיחַ לוֹ, לִישׁוֹן. ; יֵשׁ רָעָה חוֹלָה, רָאִיתִי תַּחַת הַשָּׁמֶשׁ:  עֹשֶׁר שָׁמוּר לִבְעָלָיו, לְרָעָתוֹ.(קהלת ה יא-יב)
נקסט


 


יופי נעורים? שימו לב, לא נאמר פה יופי אינסופי או יופי רב. נאמר יופי נעורים. כזה שרואים ברחוב. כזה שמסכתלים עלי אבל לא זוכרים אותו. יודעים מה? קניתי. שֶׁקֶר הַחֵן וְהֶבֶל הַיֹּפִי, אִשָּׁה יִרְאַת ה' הִיא תִתְהַלָּל (משלי לא 30). האם יופי נעורים יעשה אותי מאושרת יותר? אני לא בטוחה בכלל. אני מרגישה יותר טוב עם עצמי בתקופות שבהן אני רזה ואני אוהבת להראות יפה כשאני יוצאת אבל אני לא יודעת אם התחושה הטובה הזו היא מעצם היופי או מהשינוי מהרגיל. היתי רוצה לקום כל בוקר מוקדם יותר ולהשקיע קצת בעצמי אבל אז אני חושבת למה לטרוח, אף אחד לא יעריך את זה. היתי רוצה להסתכל במראה ולא למצוא כל פעם פגמים חדשים. אני חושבת שכשהייתי צעירה הערכתי את המראה שלי, גם אם לא ידעתי להשתמש בו. אבל יתכן ואלו רק הגעגועים שמדברים. בכל מקרה, מבין שלושת המתות זו היחידה שלא מכילה הקצנה בתוכה ולכן גם לא טומנת קללה בחובה. אני בוחרת בה.
האם עדיין היתי בוחרת בה אם היו מחליפים יופי נעורים ביופי רב? לא. יופי הוא קצת כמו כמו כסף. הוא יכול לעוור עיני אנשים. הוא דורש השקעה בטפל במקום בעיקר. הוא גם מביא ליהירות. אני גם חושבת שבחורה יפה מדי, אף אחד לא מסתכל על הפנימיות שלה. נכון, יכול להיות שהקנאה מדברת מגרוני, אחרי הכל בתחום הזה אף פעם לא היתי משהו מיוחד. אבל בכל זאת אני חושבת שיופי רב מדי כמו כל אחת מהמתות המוצעות בסיפור הוא קללה.


 


לסיכום אני חושדת שהמלאך בסיפור לא נשלח ע"י האל אלא על יד השטן ומטרתו להעניש במקום לזכות.


 


מה דעתכם? מה אתם הייתם בוחרים?


 


 


שבוע מוצלח לכולם ושנדע לשמוח במה שיש לנו. 


וְרָאִיתִי, כִּי אֵין טוֹב מֵאֲשֶׁר יִשְׂמַח הָאָדָם בְּמַעֲשָׂיוכִּי-הוּא, חֶלְקוֹ:כִּי מִי יְבִיאֶנּוּ לִרְאוֹת, בְּמֶה שֶׁיִּהְיֶה אַחֲרָיו.(קהלת ג כב)

8 תגובות:

  1. הייתי אומר שלמרות שיצאת מהקיבוץ הקיבוץ לא יצא ממך
    ההתיחסות שלך לכסף (ממון) היא כשל קיבוצניקית מלפני 50 שנה

    השבמחק
  2. מודה באשמה
    אפשר להוציא את הבנאדם מהקיבוץ. אי אפשר להוציא את הקיבוץ מהבנאדם.

    השבמחק
  3. את צריכה לקרוא את השטן במוסקבה או בתרגומו החדש - האמן ומרגריטה.

    ובלי קשר, מישהי פה ראתה יותר מידי את "פסוקו של יום"...

    השבמחק
  4. קראתי. לא הבנתי את הקשר אם יש כזה.

    אני אוהבת להסתמך על חכמים ממני .

    השבמחק
  5. אחלה ספר נכון? (מי אמר שצריך להיות קשר??)

    השבמחק
  6. מסכימה. אני גם חושבת שכתבתי עליו איפשהו פה בבלוג

    השבמחק
  7. כן, את בכלל חובבת היסטוריה וספרות רוסית... ממש אלכס!

    השבמחק
  8. היסטוריה? אני? אני מבקשת לא להאשים אותי האשמות חסרות שחר.

    השבמחק